برگزاری دوره دانش افزایی اخلاق حرفه ای

۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۹ کد : ۶۹۲۰۷ عمومی فرهنگی آموزشی اخبار اسلایدی
معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت، دوره دانش افزایی اخلاق حرفه ای ویژه اعضای محترم هیات علمی جهادهای دانشگاهی مستقر در استان تهران را، از روز یکشنبه ۲۹ بهمن لغایت یکشنبه ۱۳ اسفند؛ روزهای یکشنبه و چهارشنبه در ۴ جلسه ۴ ساعته در سالن جلسات ساختمان ستاد سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت برگزار نمود.
برگزاری دوره دانش افزایی اخلاق حرفه ای

به گزارش روابط عمومی، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت، دوره دانش افزایی اخلاق حرفه ای ویژه اعضای محترم هیات علمی جهادهای دانشگاهی مستقر در استان تهران را، از روز یکشنبه 29 بهمن لغایت یکشنبه 13 اسفند؛ روزهای یکشنبه و چهارشنبه در 4 جلسه 4 ساعته در سالن جلسات ساختمان ستاد سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت برگزار نمود. در این دوره دانش افزایی، جناب آقای دکتر جعفر گل محمدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان استاد مدعو درخصوص اخلاق در حرفه، اخلاق در پژوهش، اخلاق در سازمان و نیز اخلاق در جامعه نکات مهم و کلیدی را بیان نمودند. شایان ذکر است اعضای محترم هیات علمی با شرکت در این دوره 16 ساعته دانش افزایی، 2 امتیاز فرهنگی لازم برای ارتقای مرتبه یا پایه را کسب می نمایند.

رعایت اخلاق حرفه ای از آن رو مهم است که زندگی در جامعه مدرن از بسیاری جهات وابسته به صاحبان حرف و متاثر از کار و عملکرد آنان بوده و اخلاقی بودن و یا نبودن آنها می تواند در زندگی مردم تاثیرات مثبت و منفی، سازنده یا مخرب بر جای گذارد. از سوی دیگر، به دلیل گستردگی دامنه و حوزه حرفه ها و مشاغل مختلف و افراد و سازمان های مرتبط با آنها نمی توان به قانون اکتفا کرد، چرا که کنترل های قانونی محدودیت دارند و قانون در بسیاری موارد تنها ناظر به بعد از پیدایش خسارت است، اما رفتارهای اخلاقی از خسارت و سایر مشکلات، قبل از وقوع آنها جلوگیری می کند. اساساً در جهان بینی اسلامی کار مفهوم ویژه ای دارد و آثار آن تمام هستی را در بر می گیرد و دنیا و آخرت را به هم گره می زند و جلوه ای از کردار الهی معرفی می شود. مباحث مطرح در اخلاق حرفه ای نسبت به علوم و فناوری وجه پسینی دارند یعنی در اثر گسترش علوم و فناوری، برای بررسی و حل مسائل و چالش های اخلاقی پدید آمده، نیاز به آشنایی حداقلی با چهارچوب نظری علم اخلاق و زمینه های علمی مورد نظر می باشد. به عبارت دیگر مسائل اخلاق حرفه ای معضلاتی را در بر می گیرند که کارشناسان یا متخصصان علوم و تکنولوژی در محیط کاری خود با آن مواجهند.

میتوان این گونه بیان نمود که اخلاق حرفه ای یکی از شعبه های جدید اخلاق است که می کوشد به مسائل اخلاقی حرفه های گوناگون پاسخ داده و برای آنها اصول و چارچوب مشخصی را تدوین نماید. اخلاق حرفه ای به مسائل و پرسش های اخلاقی و اصول و ارزشهای اخلاقی یک نظام حرفه ای می پردازد و ناظر بر اخلاق در محیط حرفه ای است. مقصود از اخلاق حرفه ای مجموعه ای از قواعد است که باید افراد داوطلبانه و براساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام کار حرفه ای رعایت کنند، بدون آن که الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف به مجازات های قانونی دچار شوند.

با توجه به استقبال بسیار خوب اعضای محترم هیات علمی، دوره های جدید دانش افزایی در حال تدوین می باشد.


نظر شما :